​Vitamine D. Hoe zit het ermee?

Blogs

​Vitamine D. Hoe zit het ermee?

Gepubliceerd op: 23-12-2016 09:36

Door: Ismene Montnor, diëtist Amsterdam Zuidoost Bijlmer

Vitamine D is in het lichaam nodig voor veel verschillende processen. Het zorg o.a. voor de opname van calcium en fosfor in de botten. Vitamine D is eigenlijk geen echt vitamine. Het is een prohormoon, een soortgelijke stof als cholesterol. Het goede cholesterol natuurlijk :) Het is een in vet oplosbare vitamine. Je kunt een supplement dan ook het beste innemen bij je maaltijd, dan wordt de vitamine D optimaal opgenomen.


4 tips voor een goede vitamine D status

  1. Eet voldoende vet: vitamine D wordt beter opgenomen in de darm als er ook wat vet aanwezig is.
  2. Eet vitamine D bevattende producten: vitamine D zit voor ook een klein deel in de voeding. Als je gezond eet kan je ongeveer 1/3 deel van je vitamine D behoefte uit je voeding halen. Voor het overige 2/3 deel ben je afhankelijk van de zon en/ of suppletie. Vitamine D in voeding vind je in vette vis(forel, zalm, makreel), lever. Minder in zuivelproducten, ei, vlees en bepaalde soorten paddenstoelen
  3. Ga regelmatig naar buiten: als je rond het middaguur 15-30 minuten buiten bent, maak je de meeste vitamine D aan. Laat bij voorkeur je handen en je gezicht onbedekt.  In de winter is de hoeveelheid vitamine D in ons bloed ongeveer 1.7 keer lager dan in de zomer. 
  4. Neem een supplement: Vrouwen vanaf 50, mannen vanaf 70, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buitenkomen en kinderen hebben een groter risico op het krijgen van een vitamine D tekort. Ouderen vanaf 70 hebben meer vitamine D nodig omdat er onvoldoende via de huid binnenkomt. 
Contact en afspraak