Als je veel binnen zit, een hoofddoek draagt, getint bent of alledrie...

Blogs

Als je veel binnen zit, een hoofddoek draagt, getint bent of alledrie...

Gepubliceerd op: 08-12-2015 11:35

Door: Ingrid Kop, diëtist Amsterdam

Zon! 
Maar ja, winter, korte dagen, koud, weinig zonneschijn en grote kans dat je (mede daardoor) minder buiten komt. En ook al kom je buiten dan ben je dikker ingepakt en zal het zonnetje je huid minder goed bereiken. Door zonlicht kan je huid namelijk vitamine D aanmaken. Zonder genoeg zon op je huid krijg je makkelijk een tekort.
 

Vitamine D is bijzonder

Omdat het de enige vitamine is die je lichaam zelf kan maken. Het heeft daarvoor maar 1 ingredient nodig. Juist, dat is zonlicht.

Waarom is vitamine D belangrijk?

Vitamine D heb je nodig is om calcium en fosfor uit de voeding op te nemen. Belangrijk voor je botten en tanden en helpt botontkalking voorkomen. Genoeg vitamine D helpt botontkalking en spierzwakte voorkomen. Vitamine D speelt daarbij een rol bij de weerstand (immuunsysteem). 

Vitamine D uit zon

De zon is de belangrijkste bron van vitamine D. Als het zonnetje op je blote huid kan schijnen maakt je huid zelf vitamine D aan. Daarvoor moet je wel een half uur per dag naar buiten met onbedekte handen en onbedekt gezicht! Zonlicht vormt tussen maart en oktober een bron van vitamine D. Van mei tot augustus produceert je huid dan de meeste vitamine D. Mits je ook buitenkomt natuurlijk! Tussen november en februari is de productie van vitamine D verwaarloosbaar. Maar, vitamine D wordt in je lever opgeslagen. In de wintermaanden wordt deze voorraad aangesproken. Je hoeft dan dus geen vitamine D pillen te gaan slikken. 

Vitamine D in voeding

Vitamine D zit ook in voeding;  van nature in in vette vis en roomboter en een beetje in vlees en eieren. Daarnaast wordt vitamine D toegevoegd aan margarine en halvarine en bak- en braadproducten. Genoeg vitamine D binnenkrijgen via voeding is eigenlijk alleen mogelijk als je behoorlijk wat vis eet.

Vitamine D per portie

Microgram 

 1 stukje zalmforel (gekookt, 125 gram)

 11,75

 1 stukje makreel voor 1 snee brood (gerookt, 40 gram)

 3,2

 ongezouten boter (voor 1 snee brood, 5 gram)

 0,1

 1 stukje bereid rundertartaar (70 gram)

 0,6

 margarine/halvarine (voor 1 snee brood, 5 gram)

 0,4

 1 stukje bereid varkensfiletlap (70 gram)

 0,1

 1 gekookt ei (50 gram)

 0,8


Wie moeten een vitamine D pilletje nemen?

10 microgram extra vitamine D per dag

  • Alle kinderen tot hun vierde verjaardag

  • Zwangere vrouwen

  • Iedereen met een donkere of getinte huid tot 70 jaar

  • Iedereen die niet dagelijks tussen 11.00 en 15.00 uur buitenkomt

  • Iedereen die buiten zijn of haar handen en hoofd bedekt

  • Vrouwen boven de 50 jaar

20 microgram extra vitamine D per dag

  • Iedereen boven de 70 jaar

Kortom

Zwangeren, kinderen en ouderen hebben een supplementje nodig. Maar ben je boven de 4 en onder de 50 en kom je te weinig buiten, heb je een getinte huid, draag je een hoofddoek of alledrie tegelijk? Dan heb je ook een vitamine D pilletje nodig!

Cookies Contact en afspraak