​6 vragen en antwoorden over suiker

Blogs

​6 vragen en antwoorden over suiker

Gepubliceerd op: 17-06-2016 01:13

Door: Ismene Montnor, diëtist Amsterdam Zuidoost Bijlmer

1. Wat is suiker?
Alle suikers zijn koolhydraten. De suiker uit tafelsuiker/ suikerklontjes heet bijvoorbeeld sacharose en het bestaat uit twee suikerdeeltjes; glucose en fructose. Dit wordt gewonnen uit suikerbieten of suikerriet.
 
2. Waar zit suiker in?
Van nature: Producten als aardappels, rijst, brood en fruit bevatten koolhydraten. Ons lichaam zet koolhydraten om in glucose.
Toegevoegd: In onder andere zit suiker toegevoegd in frisdrank, vruchtenyoghurt, tomatenketchup, chilisaus, koekjes, cornflakes, augurken. In eigenlijk de meeste bewerkte producten zit tegenwoordig suiker toegevoegd.
 
3. Hoeveel calorieën zit erin suiker?
Een gram suiker levert net zoals een gram koolhydraten ongeveer 4 kcal. Een klontje suiker van 5 gram levert ongeveer 20 kcal.
 
4. Neem minder ‘lege calorieën’
Geraffineerde suiker bevat geen vitamines en mineralen, wel calorieën. De calorieën uit geraffineerde suiker worden daarom ook lege calorieën genoemd. Brood en fruit hebben een (hoge) voedingswaarde, ze bevatten vitamines en mineralen die je dagelijks nodig hebt om gezond te blijven. Het is beter om zoveel mogelijk producten met veel voedingswaarde te eten in plaats van lege calorieën. In je bloed zit altijd een kleine hoeveelheid suiker, deze bepaalt je bloedsuikerspiegel. Om je lekker fit en energiek te voelen is het goed om je bloedglucose spiegel constant te houden.
 
5. Hoe zit het met de opname van suikers uit volkoren t.o.v. geraffineerde producten
De suikers uit verschillende producten worden in een verschillend tempo in je bloed opgenomen. Geraffineerde suiker en de suiker uit geraffineerde producten zoals witte rijst en wit brood worden snel opgenomen in het bloed. De bloedsuikerspiegel stijgt dan sneller en daalt ook weer veel sneller. Je krijgt hierdoor eerder weer trek. Volkoren producten bestaan uit ‘langzame koolhydraten’. Door de vezels in volkorenproducten, zijn je darmen langer bezig met de vertering. Daardoor stijgt je bloedsuikerspiegel geleidelijk. Fructose wordt wéér anders opgenomen en wordt als je het niet meteen verbrandt, razendsnel omgezet in lichaamsvet.
 
Welke suiker wel/ welke suiker niet?
Geraffineerde suiker of toegevoegde suiker heeft je lichaam niet nodig omdat suiker van nature voorkomt in bijna alle voedingsmiddelen. Kies vooral voor onbewerkte producten; dus bijvoorbeeld naturel yoghurt met vers fruit in plaats van vruchtenyoghurt. Dat soort aanpassingen in je eetpatroon helpen ontzettend om je suikerintake te verlagen!
 
Welke benamingen voor suiker vind je op etiketten?
Toegevoegde suiker komt in verschillende vormen voor in producten. Enkele benamingen zijn:
glucosestroop, honing, speltsuiker, agavenectar, maisstroop, dextrose, druivensuiker, fructose(-stroop), geleisuiker, glucose(-stroop), glucose-fructosestroop, invertsuiker, kandij, maltodextrine, melasse(-stroop), sacharose, sucrose.Er zijn meer dan 100 namen te vinden op de etiketten. Als er op de verpakking producten genoemd staan waarvan de naam eindigt op: -ose, suiker, nectar, dextrose of dextrine, stroop of melasse weet je ook er suiker in dat product verwerkt is.
 
Cookies Contact en afspraak