11 wetenswaardigheden over smaak

Blogs

11 wetenswaardigheden over smaak

Gepubliceerd op: 18-10-2017 01:21

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

11 wetenswaardigheden over smaak

  1. Iedereen heeft andere smaakvoorkeuren maar bij het proeven onderscheiden we dezelfde 5 smaken. Zoet, zout, zuur, bitter en umami (hartig).
  2. Umami is eigenlijk de smaak van mononatriumglutaminaat (MSG)en komt van nature voor in producten met glutamine. Glutamine is een onderdeel van een eiwit, een aminozuur. Umami wordt meestal geassocieerd met eiwitrijke producten zoals: kaas, soja, vis. Tomaten zijn echter ook rijk aan umami. Als je deze producten laat rijpen wordt de umami smaak meer uitgesproken. Denk aan gerijpte kaas en zongedroogde tomaatjes. Mononatriumglutaminaat bevat voor een gedeelte zout.
  3. Smaak heeft meerdere functies namelijk nagaan of iets gezond is voor ons. Als het zuur of vies bitter is zou het niet meer goed kunnen zijn of giftig voor ons kunnen zijn. Maar zuur en bitter kunnen ook erg lekker zijn in combinatie met de andere smaken.
  4. Welke ingrediënten erin voorkomen, dus welke smaken we kunnen onderscheiden.
  5. Smaakbeleving of smaakperceptie en dit heeft veel te maken met gewenning. Als je gewend bent om weinig zout te eten merk je het meteen als ergens veel zout in zit. Het heeft ook te maken met de eetcultuur.
  6. Mensen hebben van nature een voorkeur voor zoet. Dit komt omdat dingen die zoet smaken over het algemeen calorierijk zijn. Ook vinden we eten met een romige textuur over het algemeen lekkerder. Dit zou kunnen komen omdat moedermelk ook zoet en romig van structuur is.
  7. Er is nog geen echte smaak gevonden die wij duidelijk zouden kunnen koppelen aan vet. Er is dus nog niet gevonden hoe wij het verschil tussen vet en niet vet “proeven”.
  8. Wetenschappers hebben wel gevonden dat zoet, bitter en umami zorgen voor een langere verzadiging als het eten in de dunne darm is aangekomen.
  9. Door bij iedere maaltijd iets met eiwitten (umami) te eten kan je langer verzadigd zijn en heb je tussen de maaltijden minder behoefte aan zoet.
  10. Groenten (bittere smaak) geven een langere verzadiging. Ook vanwege de vezels.
  11. Door smaken te combineren kan je ervoor zorgen dat je langer verzadigd blijft. Voeg bijvoorbeeld een tomaatje toe aan je warme maaltijd of een beetje bittere, echte chocolade aan je ontbijt. Het wordt lekkerder en je bent langer verzadigd.
 
 
Cookies Contact en afspraak