10 redenen om cashewnoten te eten

Blogs

10 redenen om cashewnoten te eten

Gepubliceerd op: 19-05-2017 11:48

Door: Ismene Montnor, diëtist Amsterdam Zuidoost Bijlmer

Het is gezond om elke dag een handje ongezouten, ongebrande nootjes te eten. Bijvoorbeeld cashewnoten.
  1. Cashewnoten hebben een hoge voedingswaarde. Dat houdt in dat ze allerlei stoffen bevatten die goed zijn voor je zijn. O.a. goede vetten die helpen om het LDL-cholesterol gezond te houden of te verlagen.
  2. Stearine, het verzadigde vetzuur uit cashewnoten, heeft geen invloed op het slechte cholesterol.
  3. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat het eten van een handje noten ook een gunstig effect heeft op het gewicht. Cashewnoten hebben de minste calorieën van alle nootjes.
  4. Cashewnoten zijn rijk aan ijzer!
  5. Ook andere mineralen komen voor in de cashewnoten zoals magnesium, zink, calcium, kalium en seleen. Je hebt ze allemaal nodig. Magnesium is goed voor het zenuwstelsel. Zink heeft invloed op de regulatie van de bloedglucosewaarde.
  6. Bijna alle B-vitamines komen voor in cashewnoten. Vegetariërs en veganisten kunnen door middel van cashewnoten makkelijker alle B-vitaminen binnen krijgen.
  7. Cashewnoten zijn rijk aan antioxidanten.  Zij zorgen onder anderen voor het voorkomen van hart- en vaatziekten.
  8. In cashewnoten zitten lekker veel eiwitten (18,5 gram per 100 gram t.o.v. 20 gram eiwitten in een stukje vlees).
  9. Een handje cashewnoten tussendoor zorgt voor verzadiging, waardoor je minder neiging hebt om te gaan snoepen/ snacken.
  10. Cashewnoten zijn lekker!
Contact en afspraak