Eet je vegetarisch of denk je erover na om (vaker) vegetarisch te gaan eten? De dietisten van DieetPlaneet vinden dat een goed idee. Maar willen je wel graag informeren hoe je dit op een gezonde manier kunt doen. Als je alleen vlees weglaat uit je voeding mis je daarmee ook de goede stoffen die vlees leveren. Door je eetpatroon aan te passen kun je ook bij een vegetarisch eetpatroon volwaardig eten. 

Verschillende vormen vegetarisme

Iemand eet vegetarisch als hij geen (producten van) vlees en vis eet. De meeste vegetariers gebruiken wel melk, kaas en eieren. Dit type is de meest voorkomende en wordt een lacto-ovo vegetarier genoemd. Andere typen vegetariers zijn; de pescotarier (wel vis maar geen vlees, kip en melkproducten) en de pollotarier (wel kip maar geen vlees, vis en melkproducten). Een andere vorm waarin alle producten met een dierlijke oorsprong worden weggelaten, is veganisme.

Waarom vegetarisch?

Redenen om vegetarisch te gaan eten kunnen zijn: het dierenleed, de bio industrie, milieubelasting of onverdeeldheid in de wereld. Een andere reden om vegetarisch te eten is helemaal van deze tijd: voor de gezondheid! En soms is de reden niet idealistisch en eten mensen liever geen vlees en/ of vis omdat ze het simpelweg niet lekker vinden.


Onverdeeldheid

Met onverdeeldheid wordt bedoeld dat er voor het voer voor de dieren veel grond moet worden bebouwd. Dit gebeurt in de ontwikkelingslanden waar ze deze grond juist zelf goed kunnen gebruiken om graan te verbouwen. Door geen vlees en vis te eten maak je geen gebruik van de industrie waarin dieren tot producten worden gemaakt om door mensen te worden opgegeten.


Gezonder

Vegetarische voeding kán gezonder zijn. Of het daadwerkelijk ook gezonder is, ligt aan meerdere factoren. Je kunt bijvoorbeeld alleen maar patat en koekjes eten. Dan eet je geen vlees maar gezond is het natuurlijk niet. Enkel vlees weglaten en verder niets in je voeding aanpassen, is geen goed idee! Het is dus belangrijk dat je de goede stoffen die vlees levert, uit andere producten haalt. 


Verkeerd vet

Vlees bevat verzadigd (dus; verkeerd) vet. Dit is niet goed voor je lijf (het kan het cholesterol verhogen wat een risico vormt voor hart- en vaatziekten). Dit is een van de redenen waarom vegetarisch eten kan bijdragen aan je gezondheid. 


Waar moet ik op letten als ik vegetarisch wil gaan eten?

Als je geen vlees en vis eet, is het belangrijk te letten op je vitamine B12, omega 3 en 6-vetzuren en ijzer. Vegetariers hebben een hoger risico op tekorten hiervan. Deze tekorten zijn prima op te vangen door gevarieerde voeding. 


6 adviezen van de dietist

  • Varieer in groente en fruit (wissel af in kleur) voor mineralen en vitamine C
  • Eet bij elke maaltijd een stuk fruit omdat vitamine C de ijzeropname bevordert
  • Neem volop volkorengraanproducten voor ijzer en B-vitaminen
  • Zorg voor genoeg B12: met dagelijks 3 porties zuivel en een ei lukt dat!
  • Eet in plaats van vlees: tofu, peulvruchten, zaden, noten, vleesvervangende producten, ei
  • Neem in plaats van vis: voldoende noten, zaden en lijnzaadolie

Vegetarisch eten tijdens zwangerschap en borstvoeding

Wanneer je zwanger bent, borstvoeding geeft of je kind vegetarisch wilt laten eten.  Laat dan de voeding checken op volwaardigheid. De behoeftes zijn in deze perioden verhoogd, wat kans op tekorten vergroot. De dietisten van DieetPlaneet beoordelen je voeding en geven je advies over hoe je volwaardig kunt eten. En daarmee dus tekorten voorkomt. 


Flexitarier

Het komt steeds vaker voor dat mensen gedeeltelijk vegetarisch gaan eten. Zo is er ook een grote groep mensen die wel vis eet en alleen het vlees weglaat, dit noemen we een flexitarier.

Vier adviezen van de dietist

  • Eet 2 x per week vis voor genoeg omega 3 en 6 vetzuren
  • Kies op de vlees- en visloze dagen voor volwaardige vleesvervangers (ei/ noten/ zaden/ peulvruchten/ tofu)
  • Eet elke dag ruime porties  groente en fruit in veschillende kleuren
  • Kies volkorengraanproducten om zeker te zijn van voldoende ijzer

Vragen bij vegetarisme

We adviseren je langs te komen als je niet goed weet of je voldoende gevarieerd eet. Of als je graag inspiratie wilt om gezond vegetarisch te koken. Maar zeker ook als je lichamelijke klachten ervaart, zoals vermoeidheid, kramp in de benen of hoofdpijn).

Biologisch vlees

Ook als je kiest voor biologisch vlees en vis help je het dierenleed en de bio industrie tegen te gaan! Voor jezelf is het ook gezonder omdat deze dieren minder medicijnen en groeihormonen krijgen toegediend.


 

Dietisten gespecialiseerd in vegetarische voeding

Diëtist/ leefstijlcoach Irene  Wassink

Diëtist/ leefstijlcoach Irene Wassink

Irene is dietist sinds 2003 en werkt sinds 2012 bij DieetPlaneet. Enthousiast met een frisse blik, met deze woorden beschrijf je haar het best. Haar werkwijze is helemaal van deze tijd; betrokken, puur, professioneel en servicegericht.Bij Irene draait alles om de cliënt.  
Irene ziet het als haar taak om samen op zoek te gaan naar wat je nodig hebt en het advies te geven wat in je leven kunt integreren, voor nu en op de langere termijn. En ook als het na langere periode minder gaat, ben je altijd weer welkom voor een steuntje in de rug.
Helemaal zoals wij bij DieetPlaneet bedoelen!
Irene werkt in : Amsterdam
Diëtiste/ leefstijlcoach Francien  Luteijn

Diëtiste/ leefstijlcoach Francien Luteijn

Francien's interesse voor voeding ontstond nadat ze op haar 15de terugkwam van een zeilreis van een half jaar met een lichaamsgewicht van +10 kilo. Eenmaal thuis is het haar door gezonder eten, genoeg beweging en een flinke dosis wilskracht gelukt om deze kilo's eraf te krijgen.Door deze ervaring weet zij als geen ander hoeveel kracht er nodig is om blijvend gewicht te verliezen en welke uitdagingen je daarbij tegenkomt.Door haar persoonlijke ervaring kent ze bovendien handigheidjes die haar steun bieden en die ze ook graag met jou deelt.
Francien werkt in : Amsterdam en Purmerend
Diëtiste Mees  Stegeman

Diëtiste Mees Stegeman

Aandachtig, open-minded, invoelend en positief. Doordat zij met aandacht luistert voel jij je snel vertrouwd bij Mees. Een gezonde leefstijl benadert zij door middel van een integrale benadering. Voeding en beweging? Natuurlijk. Maar ook psyche, gedrag en emotie spelen belangrijke rollen. Je mind beïnvloedt namelijk je gevoelens en (dus) ook je eetgedrag. Mees heeft in het verleden zelf een verstoorde relatie met voeding gehad, zij begrijpt daardoor als geen ander de noodzaak van bewust (leren) zijn van je denkpatronen en gevoelens. 
Mees werkt in : Amsterdam
Diëtist Hafize  Sari

Diëtist Hafize Sari

Empathisch, positief, behulpzaam en nieuwsgierig. Deze mooie eigenschappen typeren Hafize. Op jonge leeftijd kampte Hafize met ernstige maagklachten. Zij werd van arts naar specialist verwezen en kreeg medicijnen voorgeschreven. Zij besloot haar leefstijl en eetgewoontes aan te passen en ontdekte het enorme effect hiervan op haar welzijn. Het veranderen van je eetpatroon kost tijd en moeite, je gewoontes verander je tenslotte stap voor stap. Om de juiste stappen voor jou te bepalen, verdiept Hafize zich in jouw leven/ leefstijl en je persoonlijke uitdagingen en valkuilen. Om deze vervolgens gericht aan te pakken. 
Hafize werkt in : Amsterdam
Diëtist Alicia  Izeboud

Diëtist Alicia Izeboud

Als ervaringsdeskundige op gebied van overgewicht, begrijpt Alicia welke rollen eten kan vervullen. Nadat de diagnose PCOS (polycysteus ovariumsyndroom) bij haar gesteld werd, heeft zij de impact van gezondere voeding en leefstijl ervaren. Een aangepast voedingspatroon verminderde de klachten (die door het syndroom veroorzaakt werden). Daarbij raakte Alicia gewicht kwijt én leerde ze begrijpen hoe haar lichaam werkt. Deze ervaring motiveert haar om ook jou, wanneer je worstelt met met soortgelijke uitdagingen, te adviseren en coachen.
Alicia werkt in : Purmerend , Amsterdam en Almere
Diëtist Laura van der Meijden

Diëtist Laura van der Meijden

Haar manier van begeleiden valt het best te omschrijven als enthousiast, geduldig en op een informele manier. Als een echte Foodie vind je haar vaak in de keuken en kan ze soms urenlang op internet surfen om de lekkerste recepten te vinden, waar ze dan haar eigen hand aan draait om deze zo gezond mogelijk te maken.
Laura werkt in : Leerdam , Tilburg en Beesd
Diëtist Inge  Evers

Diëtist Inge Evers

Inge is opgegroeid op een agrarische boerderij waar o.a. aardappelen en uien verbouwd worden. In haar jeugd vond ze niets lekkerder dan koek, snoep, snacks en cola en ze had besloten om ‘later’ alleen nog snoep en snacks te eten. Maar op de middelbare school haar interesse in voeding en de invloed ervan op gezondheid. Snoep en snacks vindt Inge nog steeds erg lekker maar zij kan (en wil :) het veel beter weerstaan dan vroeger. Hoe ze dat aanpakt? Door niet te streng te zijn, te zorgen voor lekkere (maar gezondere) alternatieven en zichzelf zo nu en dan te trakteren op chocola of taart.
Inge werkt in : Utrecht
Cookies Contact en afspraak