Eet je vegetarisch of denk je erover na om (vaker) vegetarisch te gaan eten? De dietisten van DieetPlaneet vinden dat een goed idee. Maar willen je wel graag informeren hoe je dit op een gezonde manier kunt doen. Als je alleen vlees weglaat uit je voeding mis je daarmee ook de goede stoffen die vlees leveren. Door je eetpatroon aan te passen kun je ook bij een vegetarisch eetpatroon volwaardig eten. 

Verschillende vormen vegetarisme

Iemand eet vegetarisch als hij geen (producten van) vlees en vis eet. De meeste vegetariers gebruiken wel melk, kaas en eieren. Dit type is de meest voorkomende en wordt een lacto-ovo vegetarier genoemd. Andere typen vegetariers zijn; de pescotarier (wel vis maar geen vlees, kip en melkproducten) en de pollotarier (wel kip maar geen vlees, vis en melkproducten). Een andere vorm waarin alle producten met een dierlijke oorsprong worden weggelaten, is veganisme.

Waarom vegetarisch?

Redenen om vegetarisch te gaan eten kunnen zijn: het dierenleed, de bio industrie, milieubelasting of onverdeeldheid in de wereld. Een andere reden om vegetarisch te eten is helemaal van deze tijd: voor de gezondheid! En soms is de reden niet idealistisch en eten mensen liever geen vlees en/ of vis omdat ze het simpelweg niet lekker vinden.


Onverdeeldheid

Met onverdeeldheid wordt bedoeld dat er voor het voer voor de dieren veel grond moet worden bebouwd. Dit gebeurt in de ontwikkelingslanden waar ze deze grond juist zelf goed kunnen gebruiken om graan te verbouwen. Door geen vlees en vis te eten maak je geen gebruik van de industrie waarin dieren tot producten worden gemaakt om door mensen te worden opgegeten.


Gezonder

Vegetarische voeding kán gezonder zijn. Of het daadwerkelijk ook gezonder is, ligt aan meerdere factoren. Je kunt bijvoorbeeld alleen maar patat en koekjes eten. Dan eet je geen vlees maar gezond is het natuurlijk niet. Enkel vlees weglaten en verder niets in je voeding aanpassen, is geen goed idee! Het is dus belangrijk dat je de goede stoffen die vlees levert, uit andere producten haalt. 


Verkeerd vet

Vlees bevat verzadigd (dus; verkeerd) vet. Dit is niet goed voor je lijf (het kan het cholesterol verhogen wat een risico vormt voor hart- en vaatziekten). Dit is een van de redenen waarom vegetarisch eten kan bijdragen aan je gezondheid. 


Waar moet ik op letten als ik vegetarisch wil gaan eten?

Als je geen vlees en vis eet, is het belangrijk te letten op je vitamine B12, omega 3 en 6-vetzuren en ijzer. Vegetariers hebben een hoger risico op tekorten hiervan. Deze tekorten zijn prima op te vangen door gevarieerde voeding. 


6 adviezen van de dietist

  • Varieer in groente en fruit (wissel af in kleur) voor mineralen en vitamine C
  • Eet bij elke maaltijd een stuk fruit omdat vitamine C de ijzeropname bevordert
  • Neem volop volkorengraanproducten voor ijzer en B-vitaminen
  • Zorg voor genoeg B12: met dagelijks 3 porties zuivel en een ei lukt dat!
  • Eet in plaats van vlees: tofu, peulvruchten, zaden, noten, vleesvervangende producten, ei
  • Neem in plaats van vis: voldoende noten, zaden en lijnzaadolie

Vegetarisch eten tijdens zwangerschap en borstvoeding

Wanneer je zwanger bent, borstvoeding geeft of je kind vegetarisch wilt laten eten.  Laat dan de voeding checken op volwaardigheid. De behoeftes zijn in deze perioden verhoogd, wat kans op tekorten vergroot. De dietisten van DieetPlaneet beoordelen je voeding en geven je advies over hoe je volwaardig kunt eten. En daarmee dus tekorten voorkomt. 


Flexitarier

Het komt steeds vaker voor dat mensen gedeeltelijk vegetarisch gaan eten. Zo is er ook een grote groep mensen die wel vis eet en alleen het vlees weglaat, dit noemen we een flexitarier.

Vier adviezen van de dietist

  • Eet 2 x per week vis voor genoeg omega 3 en 6 vetzuren
  • Kies op de vlees- en visloze dagen voor volwaardige vleesvervangers (ei/ noten/ zaden/ peulvruchten/ tofu)
  • Eet elke dag ruime porties  groente en fruit in veschillende kleuren
  • Kies volkorengraanproducten om zeker te zijn van voldoende ijzer

Vragen bij vegetarisme

We adviseren je langs te komen als je niet goed weet of je voldoende gevarieerd eet. Of als je graag inspiratie wilt om gezond vegetarisch te koken. Maar zeker ook als je lichamelijke klachten ervaart, zoals vermoeidheid, kramp in de benen of hoofdpijn).

Biologisch vlees

Ook als je kiest voor biologisch vlees en vis help je het dierenleed en de bio industrie tegen te gaan! Voor jezelf is het ook gezonder omdat deze dieren minder medicijnen en groeihormonen krijgen toegediend.


 

Dietisten gespecialiseerd in Vegetarische voeding

Diëtist/ leefstijlcoach Irene  Wassink

Diëtist/ leefstijlcoach Irene Wassink

Irene is dietist sinds 2003 en werkt sinds 2012 bij DieetPlaneet. Enthousiast met een frisse blik, met deze woorden beschrijf je haar het best. Haar werkwijze is helemaal van deze tijd; betrokken, puur, professioneel en servicegericht.Bij Irene draait alles om de cliënt. Helemaal zoals wij bij DieetPlaneet bedoelen!
Irene werkt in : Amsterdam
Diëtist Francien  Luteijn

Diëtist Francien Luteijn

Francien's interesse voor voeding ontstond nadat ze op haar 15de terugkwam van een zeilreis van een half jaar met een lichaamsgewicht van +10 kilo. Eenmaal thuis is het haar door gezonder eten, genoeg beweging en een flinke dosis wilskracht gelukt om deze kilo's eraf te krijgen.
Francien werkt in : Amsterdam en Purmerend
Diëtist/ leefstijlcoach Vivian  Meijer

Diëtist/ leefstijlcoach Vivian Meijer

Vivian is sinds 2015 aangesloten bij DieetPlaneet. Een eigentijdse, betrokken diëtist met een groot inlevingsvermogen. Dát is Vivian. Op coachende wijze helpt ze je bij het het veranderen van jouw eetgedrag en daarmee; het behalen van je doelen. Mensen de energie laten ervaren van een gezond en energiek lichaam én geest, dat is haar missie.

Vivian werkt in : Utrecht
Diëtist/ leefstijlcoach Naomi  Hoekstra

Diëtist/ leefstijlcoach Naomi Hoekstra

Al zolang als Naomi zich kan herinneren is gezonde voeding ‘key’ in haar bestaan. Ze is een enthousiaste diëtist die werkt vanuit de overtuiging dat iedereen kan genieten van een gezonde leefstijl. Op jonge leeftijd begon Naomi met fanatiek sporten en al gauw bleek gezond eten een noodzaak. Hierdoor ontstond de interesse in de invloed van voeding op (sport)prestaties en wist zij al op jonge leeftijd dat zij later (sport)diëtist wilde worden.
Naomi werkt in : Utrecht
Diëtist Laura van der Meijden

Diëtist Laura van der Meijden

Haar manier van begeleiden valt het best te omschrijven als enthousiast, geduldig en op een informele manier. Als een echte Foodie vind je haar vaak in de keuken en kan ze soms urenlang op internet surfen om de lekkerste recepten te vinden, waar ze dan haar eigen hand aan draait om deze zo gezond mogelijk te maken.
Laura werkt in : Den Bosch , Beesd , Leerdam en Zaltbommel
Cookies Contact en afspraak