Gewichtsproblemen (overgewicht/ ondergewicht)

Een gezond gewicht krijg je niet als je jezelf uithongert of extreem gaat sporten. Het is het resultaat van goede eet-, drink- en beweeggewoontes. Die gewoontes moet je leren, ergens in je leven. Het liefst als kind. Maar gelukkig kun je ook andere eetgewoontes aanleren als je al volwassen bent. De dietisten van DieetPlaneet in Amsterdam, Zaandam, Utrecht, Den Haag, Leiden, Huizen en Zutphen geven voedingsadvies op maat, begeleiden je en vertellen je wat gezond eten voor je doet. Ook leggen we je de psychologie achter ongezonde eetgewoontes uit. Hierdoor ga je niet alleen gezonder leven, maar ga je de nieuwe gewoontes ook steeds leuker vinden. Zo hoef je nooit meer op dieet. 
 
  • Ik heb een te hoog gewicht
  • Ik heb een te laag gewicht
  • Ik jojo

Je hebt een te hoog gewicht

Bedoel je dat je die leuke spijkerbroek van vorig jaar niet meer aankunt, dat je veters strikken een hele opgave is, dat je niet meer terecht kunt in je lievelingswinkel of dat je bij het halen van de tram bij de volgende halte nóg buiten adem bent? De dietisten van dietistenpraktijk DieetPlaneet helpen. We bekijken samen wat voor jou een gezond en haalbaar gewicht is en waar de kansen en valkuilen in je eet- en beweegpatroon liggen. Belangrijke vragen hierbij zijn:
 
  • eet je teveel, of misschien te onregelmatig?
  • eet je omdat je honger hebt, of omdat je verdrietig bent?
  • of eet je juist omdat het zo gezellig is?
  • eet je helemaal niet zoveel, maar kom je tóch aan?
De antwoorden op deze vragen vormen de basis voor jouw persoonlijke voedingsplan waarmee het je wél lukt op gewicht te komen.


Je hebt een te laag gewicht

Zelfs als je denkt dat je elke dag voldoende binnenkrijgt, kun je toch een te laag gewicht hebben. Je merkt het kleding die losser gaat zitten, aan de weegschaal of aan reacties van anderen: ‘Ben je nu alweer afgevallen?’ of ‘Kind, wat ben je toch mager’.
De hoogste tijd om ermee aan de slag te gaan. Want ook aan ‘te dun’ is gelukkig gewoon iets te doen. En voldoende voeding is niet alleen een eerste levensbehoefte, het is een voorwaarde voor een gezond en energiek leven. Tijdens de begeleiding ga je met de dietist op zoek naar de oorzaken van je lage gewicht. Vragen hierbij zijn:
  • heb je weinig eetlust bij spanning of stress?
  • vergeet je te eten als het druk is?
  • denk je genoeg te eten maar blijft je gewicht toch te laag? 
Als het antwoord op deze vragen duidelijk is, maak je samen met de dietist een persoonlijk plan met daarin extra aandacht voor eetlust en voldoende energie. We zorgen dat je er een paar gezonde kilo’s bij krijgt. Zodat je je lekkerder gaat voelen.


Jojo?

Je kent het wel:
  • een tijdje sonjabakkeren, een tijdje niks;
  • snel weer een paar kilo’s eraf met wat shakes en dan weer even ‘normaal’;
  • kortstondig slank met Dr. Frank, maar daarna zo weer op je oude gewicht. Of zelfs meer.
 En dan… ja, wat dán? Weer een nieuw dieet heeft weinig zin.

Simpelweg omdat een dieet nooit de rest van je leven vol te houden is.

 

Veelvuldig diëten kan leiden tot verstoord eetgedrag.

Diëten staan namelijk te ver van je normale eetgewoonten af. Bovendien zorgen diëten dat je lijf honger houdt. En hoe sterk je ook bent, die boemerang komt een keer terug. Waardoor je met meer kilo’s eindigt dan je begon.
Steeds een ander dieet betekent triomf op het ene moment, maar ook teleurstelling op het andere. Dat is niet alleen psychisch onrustig, maar ook lichamelijk ongezond. Het zorgt zelfs voor een verstoord eetpatroon. Door periodes te weinig te eten, herken je de honger- en verzadigingssignalen van je lichaam niet meer.
Bij DieetPlaneet leren we je dat ‘gezond leven’ geen streng regime betekent. Je bereikt stap voor stap een stabiel gewicht, dat bij jou en je levensstijl past.
 
Contact en afspraak