Wat is ADHD

ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder: een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. Heb je ADHD, dan reageer je sneller op prikkels. Gevolg: snel afgeleid zijn en moeite met concentratie. Wie ADHD heeft is impulsiver doordat de (onbewuste) remfunctie van het gedrag onvoldoende ontwikkeld is.


ADHD herkennen

  1. Aandachtsproblemen; moeite met concentratie, snel afgeleid zijn, moeite met plannen en organiseren, chaotisch   
  2. Hyperactiviteit; moeite met stilzitten, rusteloos zijn, zijn liever bezig dan dat ze stilzitten, moeite hebben met ontspannen
  3. Impulsiviteit; doen zonder nadenken over de gevolgen, te snel beslissingen maken, woorden eruit flappen, moeite om te wachten op hun beurt met praten / door anderen heen praten
Je hoeft niet aan al deze kenmerken te voldoen om de diagnose ADHD te krijgen. Mensen met ADHD zijn vaak creatief, goed in problemen oplossen en verrassend origineel in hun doen en laten.
 

Hoe ADHD ontstaat

De ontwikkeling van ADHD wordt beinvloedt door:
  1. Erfelijke aanleg: 70% 
  2. Omgevingsfactoren: Roken of alcohol drinken tijdens de zwangerschap, vroeggeboorte, laag geboortegewicht, stress in het gezin en vroege traumatische ervaringen.
  3. Een lagere hoeveelheid dopamine en noradrenaline in de hersenen: de informatieverwerking gaat minder goed. In hersenscans wordt een lagere activiteit waargenomen in hersendelen die een rol spelen bij de aandacht, de concentratie, het geheugen, het onderdrukken van impulsen en het sturen en plannen van gedrag.

Behandeling van ADHD

Genezen van ADHD kan niet, maar met de juiste hulp leer je er beter mee omgaan. Medicatie ondersteunt vaak de behandeling. Kennis over ADHD en je eigen gedrag i.c.m ondersteuning bij je leefstijl zijn ook belangrijk in de behandeling. Door het bijhouden van een agenda en een duidelijke dagindeling verminderen symptomen. Een psycholoog helpt bij angst, een negatief zelfbeeld, een verslaving en/of slaapproblemen.  


Voeding en ADHD

Bekend dat het voorkómen van pieken en dalen in de suikerspiegel kan helpen bij een betere concentratie en een stabieler gevoel van energie. Specifieke dieetadviezen voor mensen met ADHD zijn nog onvoldoende bewezen. Intake van geraffineerde suiker en cafeïne is zinvol. Net als vezelrijke voeding: voor een stabieler gevoel van energie. Dus een eetpatroon met vooral volkoren granen, fruit, groenten, noten, pitten en zaden. 

Als je ADHD hebt, kan de uitdaging zijn om goed te eten nog groter zijn door:
  • Onrustige gedachten/ gevoelens;
  • Overbeweeglijkheid;
  • Impulsiviteit;
  • Teveel/ te weinig eten omdat  honger- en verzadiging niet goed gevoeld/ geinterpreteerd wordt; 
  • Medicatie die de eetlust versterkt of remt, wat kan leiden tot overgewicht of ondergewicht. 

De diëtist helpt bij ADHD

De diëtist stelt je in het eerste gesprek vragen over je eetpatroon: wat eet en drink je op een dag? In welke situaties vind je het moeilijk om goed te eten? De diëtist analyseert of je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt en of je niet te veel of te weinig eet. Ze bespreekt met jou (en/ of met je ouders) welke prikkels invloed hebben op je eetgedrag. Samen werk je aan (meer) structuur in je eetpatroon. Je leert maaltijden vooraf plannen, boodschappenlijstjes maken en vaste recepten gebruiken. De diëtist laat je zien welke hoeveelheden eten je nodig hebt. Dit helpt je beter aanvoelen wanneer je honger- of genoeg gegeten hebt. Je leert strategieën aan, die je helpen omgaan met impulsief eetgedrag.

Dietisten gespecialiseerd in ADHD

Diëtist Laura van der Meijden

Diëtist Laura van der Meijden

Haar manier van begeleiden valt het best te omschrijven als enthousiast, geduldig en op een informele manier. Als een echte Foodie vind je haar vaak in de keuken en kan ze soms urenlang op internet surfen om de lekkerste recepten te vinden, waar ze dan haar eigen hand aan draait om deze zo gezond mogelijk te maken.
Laura werkt in : Beesd , Zaltbommel , Leerdam en Tilburg
Cookies Contact en afspraak