8 Tips om gezond te eten naast een druk leven

Tips

8 Tips om gezond te eten naast een druk leven

Gepubliceerd op: 08-04-2019 15:07

Door: Vivian Meijer, diëtist Amsterdam, diëtist Utrecht, diëtist Woerden

Stel je voor: je bent onderweg naar huis na een drukke dag. Het is al laat en je bedenkt je op dat moment: ‘ik heb nog niets in huis om te koken!’ In de supermarkt is het rond etenstijd altijd ontzettend druk en je hebt vaak nog geen idee wat je überhaupt wil koken. Het liefst wil je een snelle, makkelijke en toch lekkere maaltijd. Laat daar nou net die pizza in het koelvak liggen. Moeilijk te weerstaan! Op weg naar de kassa pak je ook nog zo’n lekker toetje mee. Herkenbaar? Dan zijn deze 8 tips voor jou:
 
  1. Overzicht

Neem op zondag even een momentje om de week te overzien. Welke uitdagingen ga je tegenkomen? Welke dagen ben je laat? Welke dagen kosten je het meeste energie? Bedenk dan welke (makkelijke) maaltijden je wilt gaan maken. Maak aan de hand daarvan een boodschappenlijst en haal voor zo veel mogelijk dagen eten in huis. Als je echt geen tijd hebt kun je ook online boodschappen doen. Easy!

 
  1. Voorraad

Zorg voor een voorraad in huis. Dan is de kans groter dat je iets gezonds pakt als je honger hebt. Denk bijvoorbeeld aan:
Diepvries: Brood, doosje frambozen, bessen of bosvruchten
Koelkast: Yoghurt, hummus, pesto, kaas, eieren
Kast: Zilvervliesrijst, volkoren pasta, peulvruchten, noten, havermout, muesli

 
  1. Plan pauzes in

Plan je activiteiten om je eetmomenten heen en niet andersom! Maak ruimte in je agenda voor pauze en wees daar trots op. Een gezond lichaam en gezonde geest is je meest waardevolle bezit. Zorg dus altijd voor ontbijt, lunch, avondmaaltijd en eventueel een paar tussendoortjes. Je hebt voedingsstoffen (en dus eten) nodig om na te denken, je te concentreren, je voort te bewegen, je hormonen in balans te houden, je verbranding op peil te houden en nog veel meer!

 
  1. Goede voorbereiding is het halve werk

Word je overdag verleid door allerlei eetmogelijkheden om je heen? Neem je eigen lunch en tussendoortjes mee. Tip: besmeer je brood ’s ochtends als het bevroren is. Dan blijft het ‘vers’ en tegen lunchtijd is het zeker ontdooid.  

 
  1. Voedselvoorziening op je werk

Heb je een kastje op je werk? Leg daar dan ook wat dingen neer zoals: volkoren crackers, (zilvervlies) rijstwafels, pindakaas, noten, komkommer, tomaatjes, bananen, peren, mandarijnen en/of appels.

 
  1. Kook extra

Weet je van tevoren dat je een aantal dagen erg laat thuis zal komen? Zorg dan dat je op de dag(en) dat je wat vroeger thuis een paar extra porties maakt en deze invriest/ in de koelkast bewaard voor de dagen dat je laat thuis bent. Ook kun je bijvoorbeeld een grote pan soep maken waar je dan de hele week een lekkere kom van kunt opwarmen als je thuis komt.  

 
  1. Eet wat tijdens/voor het koken

Kom je thuis met trillende handen en een duizelig en flauw gevoel? Neem dan bijvoorbeeld een stuk fruit + rauwkost om te snacken tijdens of voor het koken. Door de fruitsuikers gaat dit gevoel binnen een half uur weer weg. Gevolg: je hebt weer energie om te koken! Dit zal je honger niet dusdanig stillen dat je geen avondeten meer hoeft.

 
  1. Of tóch pizza..

Lukken alle bovenstaande punten niet? Dat kan natuurlijk een keer gebeuren. Pak dan gewoon lekker een keer die pizza en dat toetje mee en geniet er met volle teugen van. Pak de draad de volgende dag gewoon weer op!   
Cookies Contact en afspraak