14 tips om stamppot gezonder te maken

Tips

14 tips om stamppot gezonder te maken

Gepubliceerd op: 23-12-2016 19:02

Door: Renate Westerhuis, diëtist Den Bosch

De winter, maar eigenlijk elk jaargetijde is een geschikt moment om stamppot te eten. Je kunt er zó veel verschillende groenten voor gebruiken. Stamppot heeft onterecht een minder gezond imago. Zonde, want stamppot is heerlijk én je kunt 'm zo gezond maken als je wilt!  En met de tips van onze dietisten lukt het zeker.
 
  1. Gebruik bouillon of kookvocht in plaats van boter en melk om de stamppot lekker smeuïg te maken
  2. Gebruik evenveel groente als aardappelen, 50/ 50 dus. (behalve met zuurkool: níét lekker!)
  3. Heb je wel eens gedacht om fruit te gebruiken in een stamp? Wat denk je van een preistamppot met cranberry's of een andijviestamppot met appel en aardbeien. 
  4. Neem eens een stamppotje prei of wortel/ ui met (wit)vis in plaats van vlees of worst.
  5. Je kunt van bijna alle groenten stamppot maken en hierbij ook lekker combineren met verschillende soorten groenten en zelfs fruit! Wat denk je van spinazie of andijviestamppot met cherrytomaatjes, gebakken paprika, gebakken champinons en ui of een spruitjesstamppotje met stukjes appel of zelfgemaakte appelmoes (dé manier overigens om je kinderen spruitjes te laten eten. Of een Surinaams stamppotje rode bieten met tartaar en zilveruitjes. Of een vegetarische stamppot met paksoi en gebakken champignons.
  6. Verwerk af en toe een 'vergeten' groente in de stamppot. Denk eens aan pastinaak, aardpeer of koolrabi. Je zult verstelt staan van de smaak en het effect hiervan.
  7. Als je milieubewust bezig bent met eten, denk dan bij het maken van een stamppot aan groente van het seizoen. Dit scheelt kosten voor onder andere het transport en uitstoot van broeikasgassen. 
  8. In plaats van spekjes kun je blokjes gerookte kip gebruiken voor die rokerige 'bite'.
  9. Sowieso kan een stamppot ook goed gecombineerd worden met blokjes kip, vegetarische balletjes of een tartaartje in plaats van gehakt, worst of spek.
  10. Maak keuzes als je wel vette producten gebruikt. Dus niet én spekjes én gehakt, maar één van beiden.
  11. Een deel van de aardappels kun je ook door koolraap vervangen, dat scheelt in calorieën, zoals bij deze hutspot.
  12. In plaats van spekjes en worst is het ook lekker om gemengde noten te gebruiken door bijvoorbeeld een broccolistamppot.
  13. Schep één keer een klein bord op, dan eet je zeker niet te veel!
  14. Houdt je stamp over? Geen punt, wat je teveel hebt kan je gewoon invriezen voor de volgende keer.
 

Stamppot recepten

Cookies Contact en afspraak