Zijn jouw hormonen in balans?

Blogs

Zijn jouw hormonen in balans?

Gepubliceerd op: 06-05-2019 16:27

Door: Minne Warmerdam, diëtist Amsterdam

Vermoeidheid, zoetbehoefte, depressieve gevoelens, een onrustige huid en een gewicht dat je niet onder controle krijgt? Het zou kunnen dat je hormoonhuishouding hier iets mee te maken heeft. Hormonen zijn ontzettend belangrijk voor veel processen in het lichaam. Ook kun je de werking van hormonen zien als een soort ingewikkeld netwerk, waarbij alle processen elkaar beïnvloeden. Als de balans hierin niet helemaal goed zit, kun je dit ongetwijfeld merken. Het is goed om te weten wat je zelf kunt doen!


Signalen bij een verstoorde hormoonbalans

Bij een onregelmatige cyclus kun je dit het best voor de zekerheid even laten checken bij je huisarts. Tegenwoordig zijn er natuurlijk verschillende soorten anticonceptie waardoor je niet eens zeker weet of je cyclus regelmatig is of niet. Maar zoals eerder beschreven zijn er ook andere signalen die kunnen duiden op een verstoorde hormoonbalans. Deze kunnen zijn:
  • Slecht slapen en vermoeidheid
  • Opvliegers
  • Neerslachtige of depressieve gevoelens
  • Een onbedwingbare zoetbehoefte
  • Schommelende bloedsuikerspiegel
  • Haaruitval
  • Vetopslag met name rondom middel
  • Hoog of laag libido

Leefstijl en je hormonen

Leefstijl speelt een grote rol binnen hormoonhuishouding. Denk hierbij aan eet- beweegpatroon en, heel belangrijk, het reguleren van stress. Stress (cortisol) verergert een hormonale disbalans. Natuurlijk is het advies ‘’minder stressen’’ veel makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom is het handig als je, eventueel met begeleiding, gaat kijken hoe je stapsgewijs stress kunt verminderen.


Tips voor minder stress

  • Stressregulatie
  • Een regelmatig ritme, denk aan opstaan en gaan slapen
  • Een goede combinatie van intensief en matig intensieve beweging
  • Een regelmatig eetpatroon
  • Een volwaardig eetpatroon met voldoende vitamines en mineralen, met af en toe iets lekkers
  • Eventuele toch tekortkomende vitamines en mineralen aanvullen door supplementen
  • Soms een beperking of aanpassing in de inname van koolhydraten
  • Voldoende ruimte voor rust en ontspanning
  • Eventuele aanpassing anticonceptie

Rustig aan

Belangrijk is het om te weten dat het vinden van balans tijd kost. Verwacht daarom niet dat dit binnen een paar dagen of weken kan worden aangepakt. Hier is een bepaalde acceptatie voor nodig. Probeer kleine aanpassingen en probeer soms dingen uit. Het belangrijkste is dat het voor jou werkt. Mocht je hulp nodig hebben of kom je er zelf niet uit? Dan kijkt een van onze diëtisten graag met je mee.
 
Cookies Contact en afspraak