Je hormonen de baas tijdens de overgang!

Blogs

Je hormonen de baas tijdens de overgang!

Gepubliceerd op: 30-06-2017 10:35

Door: Marit van Overveld, diëtist Harmelen, diëtist Vleuten

Opvliegers, stemmingswisselingen, nachtelijk transpireren… allemaal klachten die vaak voorkomen wanneer vrouwen in de overgang zijn. Bij de één wat heftiger dan bij de ander, maar zo’n 80% van de vrouwen ervaart zulke klachten tijdens de overgang. Naast die klachten die heel vervelend zijn, speelt er bij veel vrouwen nog een ander probleem: ongewenst aankomen in gewicht (of omvang) en vervolgens niet van die kilo’s en centimeters af kunnen komen…  
                            

De overgang naar een nieuwe fase

Tijdens de overgang is het lichaam aan het veranderen en kom je in een andere fase van je leven terecht. In deze fase veranderen de hoeveelheid en verhouding van de geslachtshormonen, met name oestrogeen en progesteron. Deze hormonen zijn ook verantwoordelijk voor veranderingen in je gewicht. In eerste instantie zal de hoeveelheid progesteron afnemen (vanaf gemiddeld 40 jaar) en kan hierdoor de schildklierwerking vertraagd worden. Dit zorgt voor een lagere energieverbranding in het lichaam. Iets later, tijdens de menopauze, zal ook het hormoon oestrogeen verminderen die de vetverdeling verandert in het lichaam (gemiddeld rond 50 jaar). Hierdoor kun je als vrouw merken dat de omvang of het gewicht toeneemt.


Je leefstijl beinvloedt je hormonen

Je leefstijl bepaalt voor een groot deel in hoeverre de hormonen de veranderingen in het lichaam beïnvloeden. Zo heb je zelf in de hand wat je eet en drinkt, hoeveel je beweegt, hoe je met stress omgaat en hoe sterk je mentaal bent. De vrouwelijke hormonen kunnen bijvoorbeeld al behoorlijk uit balans raken door stress en overwerken, door alle suikers die we met de voeding binnenkrijgen en door altijd maar de auto te pakken waardoor de beweging veel te weinig is.  


7 tips voor balans tijdens de overgang

  1. Eet zoveel mogelijk ‘natuurlijk’: geen pakjes en zakjes. Er zijn heel veel makkelijke en snelle manieren om sauzen en kruidenmixen zelf te maken!
  2. ​Eet voldoende groentes, minimaal 200-250 gram per dag. Met name in groene groentes als broccoli en koolsoorten zit een stofje die het lichaam helpt om oestrogeen af te breken waardoor de overgangsklachten een stuk minder kunnen zijn.
  3. Stop met het eten van ‘snelle koolhydraten’ zoals suiker, koek, snoep, frisdrank, witbrood, witte rijst, zoet broodbeleg en chocolade. Kies voor de ‘langzame koolhydraten’ zoals fruit, groenten, peulvruchten, haver, zilvervliesrijst en volkorenbrood.
  4. Beperk alcohol zoveel mogelijk. Alcohol werkt oestrogeen verhogend, waardoor er juist weer een verstoring in die hormoonbalans komt. Daarnaast zorgt alcohol voor vaatverwijding die voor opvliegers kunnen zorgen.
  5. Drink niet te veel koffie, max. 2 kopjes per dag. Koffie stimuleert de bijnier om stresshormonen aan te maken. Zeker wanneer je gewicht wilt verliezen, zijn stresshormonen grote boosdoeners waardoor het afvallen niet lukt.
  6. Beweeg regelmatig, streef naar minimaal één uur per dag. Daar horen de alledaagse dingen bij zoals de trap oplopen, een wandeling maken, de was ophangen, boodschappen doen op de fiets en het huis stofzuigen.
  7. En misschien nog wel het allerbelangrijkste: geef je lichaam de tijd! Accepteer dat je in deze fase zit en dat deze veranderingen erbij horen. Probeer positief te blijven denken en blijf die hormonen de baas met een gezonde leefstijl!

De dietist helpt bij een gezonde leefstijl tijdens de overgang

Voor een individueel voedingsplan en hulp bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl is het aan te raden om naar een diëtiste te gaan. De diëtiste kan ervoor zorgen dat die balans weer terugkomt. 











 
Cookies Contact en afspraak