De Turkse eetcultuur

Blogs

De Turkse eetcultuur

Gepubliceerd op: 13-02-2020 11:45

Door: Nurcan Topal, diëtist Amsterdam

De Ottomaanse periode

De Turkse culinaire cultuur is één van de rijkste ter wereld, deze is beïnvloed door zowel het verleden (Ottomaanse rijk) als de multinationaliteit van tegenwoordig. In de Ottomaanse periode werden veel feesten gegeven tijdens Ramadan, bruiloften en andere gelegenheden. Afhankelijk van het seizoen werden menu's bestaande uit soep, kebab, gehaktballetjes en rijstvariëteiten, baklava, kadayıf en melkdesserts aangeboden. Voordat de hoofdgerechten aan de Ottomaanse tafel werden opgediend, kon men als smikkelen van smakelijke voorgerechten, op kleine borden, gevuld met stukken brood, salades, olijven, jam en verschillende augurken. Omdat er geen water werd geconsumeerd tijdens de maaltijd, werd sorbet of compote na de maaltijd genuttigd. De gerechten waren gevarieerd en kwamen zonder pauze op tafel. 


Westerse invloeden en globalisering

Vanaf de 19e eeuw begon de Ottomaanse eetcultuur open te staan voor westerse eetgewoonten, door economische en culturele invloeden. Hierdoor werd ook gebruik van fastfoodproducten een feit. Bovendien is de gewoonte om twee maaltijden per dag te nuttigen, vandaag de dag het aantal naar drie maaltijden per dag gegaan. Sommige voedingsmiddelen die het symbool zijn van de Anatolische keuken zoals doner, lahmacun, sesambrood, pannenkoek, taart, gehaktbal, kebabs, vissoorten, worst, verschillende kazen en olijven worden overtollig geconsumeerd. Wat betreft peulvruchten zijn linzen, kikkererwten en rijst de meest bekende. Consumptie van zoetigheid is ook toegenomen, denk aan baklava, rijstpudding, Turks fruit, gebak en verschillende koekjes. Ayran (karnemelk) staat bovenaan de producten die als dranken werd geconsumeerd. Met het effect van globalisering worden frisdranken en alcoholische producten v. Door de globalisereing worden ook meer frisdranken en alcoholosche dranken gebruikt.

Kenmerken van de Turkse keuken

·       Turks eten is meestal gebaseerd op landbouwproducten en dierlijke producten.
·       Brood neemt een zeer belangrijke plaats in.
·       Wat geserveerd wordt hangt af van de gelegenheid of ceremonie varieert.
·       Gewoonten spelen een belangrijke rol in de Turkse keuken. Zoals koek bij een kop koffie.
·       Hoewel er veel soorten groenten zijn, is het gebruikelijk om te koken met vlees, uien, tomatenpuree en/of tomaten.
·       Een hoofdmaaltijd eindigt vaak met een nagerecht zoals balava en/of fruit
·       Het is gebruikelijk om kruiden zoals specerijen, peterselie, dille en pepermunt in maaltijden te gebruiken.
·       Het gebruik van saus is niet inbegrepen in de authentieke Turkse keuken. In plaats van saus wordt tomatenpuree gebruikt. Een portie knoflooksaus over de kebab, komt in de authentieke Turske keuken niet voor.

Omgaan met verleiding

Zoals je hebt gelezen, heeft de Turkse keukencultuur heel wat veranderingen en ontwikkelingen doorgemaakt. De meest opvallende kenmerken van de Turke keuken zijn het gebruik van zetmeel (brood, deegwaren, rijst/pasta), zoetigheden (gebak, koek, Turks fruit) en overconsumptie van vlees(producten). Zoals voor velen is de verleiding behoorlijk toegenomen met de jaren. Haast op elke hoek is een doner zaak of een steakhouse te vinden. Om met verleiding om te gaan en gezonder te eten kunnen de volgende tips je een handje helpen;

  1. Eet gevarieerd; groente, fruit, zuivel, volkorengraanproducten, vis/ vlees/ ei/ soja, noten en peulvruchten.
  2. Eet regelmatig. Neem 3 hoofdmaaltijden per dag. En eventueel 2-3 gezonde tussendoortjes zoals 1 stuks fruit of een klein handje noten.
  3. Let op de porties. De reden dat mensen teveel eten, is omdat ze te snel eten dus eet rustig. Als je maag voor ¾ gevuld is, zal het een signaal geven dat je kunt stoppen met eten. Dat signaal kun je pas vanaf ongeveer 20 minuten nadat je bent begonnen opmerken.
  4. Drink voldoende! Drink minimaal dagelijks 1,5liter (water/thee/koffie). Water drinken wordt nog door veel mensen zwaar onderschat. Je lichaam kan honger en dorst moeilijk onderscheiden. Het kan dus soms lijken alsof je trek hebt, terwijl het eigenlijk gewoon dorst is.
  5. Eet voldoende groente en fruit; Neem dagelijks minimaal 250 gram groente verdeeld over de dag en maximaal 2 stuks fruit per dag.
  6. Wees gematigd met zoetigheden; neem bijvoorbeeld in plaats van een stuk balava (wat 430 calorieen bevat), een stukje fruit of 1-3 stuks gedroogd fruit.
  7. Brood! 1 van de basis elementen van ’t Turks eetcultuur. Geniet, maar eet er niet meer dan 6 sneden volkoren/rogge brood per dag van. En neem geen brood bij je maaltijd, als het al zetmeelcomponent zoals bulgur of pasta bevat.
  8. Pas op met deegwaren! Wees je bewust van wat er in een portie deegwaren kan zitten. Zo bevat een börek ruim 320 calorieen. Kies daar in plaats van een volkoren tortilla met kaas en peterselie/groenten/kruiden of 1 snee volkoren brood met kaas.
  9. Matig het gebruik van (rood)vlees; kies minimaal 1x per week voor een vette vis en maak minimaal 1x per week ruimte voor een maaltijd met peulvruchten zoals bonen en linzen.
  10. Neem geen voorgerechten; zo vermijd je extra calorieen. 
Cookies Contact en afspraak