Hoge bloeddruk (hypertensie)

Wat is hypertensie (hoge bloeddruk)?

De bloeddruk is de kracht waarmee het bloed tegen de wanden van de bloedvaten wordt gepompt. Je spreekt pas van hypertensie als de bloeddruk bij drie opeenvolgende metingen hoger is dan normaal in een periode van drie tot zes maanden. Als de bloeddruk verhoogd is, moet deze zo snel mogelijk omlaag. Er kan anders schade aan de bloedvaten, slagaderverkalking, een vergroot hart, overbelasting van het hart, schade aan nieren, ogen of scheuring van een bloedvat plaatsvinden.

Wat zijn normale bloeddrukwaarden?

Gemiddeld ligt de bloeddruk onder de 140/90 mm Hg. Daarbij is 140 de bovendruk en 90 de onderdruk. Deze waarden zijn afkomstig van de richtlijnen van het Nederlands Huisartsen Genootschap. Je bloeddruk is variabel en verschilt in situaties en momenten van de dag. Bij het ouder worden stijgt normaliter ook de bloeddruk. Als je ouder bent dan zestig is 160/90 mm Hg normaal.
 

Symptomen van hypertensie (hoge bloeddruk)

Meestal worden geen klachten ervaren van een verhoogde bloeddruk. Bij ernstige of langdurig verhoogde waardes kunnen wel symptomen optreden zoals;
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Misselijkheid en braken
  • Kortademigheid
  • Rusteloosheid
  • Wazig zien
De invloed van je leefstijl op hypertensie (hoge bloeddruk)
Om de bloeddruk te verlagen is het belangrijk om te kijken naar de gehele leefstijl. Om de bloeddruk te verlagen is het volgende belangrijk:
 
  • Val af als je overgewicht hebt
  • Eet gezond en gevarieerd, met veel groente en fruit
  • Zorg voor dagelijks 30-60 minuten beweging.
  • Verminder het gebruik van zout tot maximaal 6 gram per dag
  • Wees matig met koffie
  • Neem weinig tot geen alcohol
  • Eet weinig drop of zoethout producten vanwege glycerinezuur
  • Ontspan genoeg
Hoe helpt de dietist bij hypertensie (hoge bloeddruk)?
De dietist begeleidt bij het veranderen van je leefstijl en de zoutinname. Zout kan de bloeddruk negatief beinvloeden. En over het algemeen wordt de hoeveelheid zout in ons eten nogal eens onderschat! De dietist leert je om (verborgen) zout te herkennen. De dietist besteedt naast aan het eten en drinken ook aandacht aan het slaappatroon, stress en ontspanning, beweging, roken en koffiegebruik.
Contact en afspraak