Het koolhydraat arme dieet (low carb dieet)

Wat is het koolhydraatarme dieet (low carb dieet)?

Het koolhydraatarme dieet is een dieet dat ontwikkeld is voor mensen met diabetes mellitus en ernstig overgewicht. Het dieet helpt het gewicht en de bloedglucose waarden te verlagen. Kenmerkend aan het koolhydraatarme (low carb) dieet is; een lage hoeveelheid koolhydraten, een hogere hoeveelheid eiwitten en een normale hoeveelheid vetten. Daarnaast bevat het dieet weinig calorieen (1200-1500 calorieen per dag). Koolhydraten zitten o.a. in fruit, brood, aardappelen, pasta, rijst, couscous, peulvruchten, frisdranken, vruchtensappen suiker, snoep en koek. Deze producten worden bij dit dieet drastisch uit het dagelijkse voedingspatroon geschrapt. 
Eiwitten (proteinen) zitten voornamelijk in zuivelproducten zoals yoghurt, kwark, melk en in vlees, vis, sojaproducten en eieren.
Vetten krijg je o.a. binnen via olie, boter, noten en ook vlees- en visproducten.
 

Voor wie is het koolhydraatarme dieet (low carb dieet) geschikt?

Het koolhydraatarme (low carb) dieet zou geschikt kunnen zijn voor de volgende groepen:
  • mensen met obesitas BMI (>27) met daarbij mogelijk een heel lijnverleden zonder blijvend resultaat.
  • mensen met diabetes mellitus
  • mensen met PCOS
  • mensen met obesitas en slaapapneu
Het koolhydraatarme dieet is niet geschikt als je naast overgewicht en diabetes mellitus ook last hebt van hartfalen, nierfalen of een verminderde leverfunctie. Ook als je zwanger bent is dit dieet niet geschikt.
Het is een dieet dat zeer veel van je aanpassingsvermogen vergt. Niet iedereen kan zijn eetgedrag op de lange termijn drastisch blijvend veranderen. Hoe verder het dieet van je af staat, hoe moeilijker het is om het op lange termijn vol te houden. En juist de lange termijn is belangrijk, stop je te vroeg, dan komt het gewicht ook gauw weer terug. Realiseer je dit voordat je eventueel besluit aan het dieet te beginnen. Overleg met je dietist , zij kan je helpen inschatten hoeveel kans van slagen dit dieet kan hebben. 
 

Hoe werkt het koolhydraatarme dieet (low carb dieet)? 

  1. Allereerst wordt gekeken of je in aanmerking komt voor het koolhydraatarme dieet (gewicht BMI >27, groot lijnverleden, diabetes mellitus, PCOS, slaapapneu en overgewicht.
  2. Er wordt gekeken naar het medicatie gebruik, in het geval van trombose en diabetes, zal samen met de arts/praktijkondersteuner gekeken moeten worden of de medicatie aangepast moet worden zodra je met het dieet start.
  3. Als al het voorgaande gebeurd is, kun je gaan starten met het koolhydraatarme dieet:
  4.  Afhankelijk van je gewicht wordt bepaald hoeveel koolhydraten en eiwitten je op een dag nodig hebt. 
  5. De dagelijkse voeding wordt bepaald en mag 20-60 gram koolhydraten per dag bevatten.
  6. Daarnaast wordt de dagvoeding aangevuld met een ruime hoeveelheid eiwitten, een normale hoeveelheid vetten en uiteindelijk een lage calorie intake (1200-1500 kcal)
  7. Doordat het koolhydraatarme dieet erg weinig brood, granen, fruit, groente, rijst, pasta, aardappelen etc. bevat. loop je een risico op korten. Met name jodium, magnesium, B vitaminen en vezels. Het is dan ook belangrijk deze voedingsstoffen via een vitaminepil in te nemen tijdens het volgen van dit dieet.
  8. Het is belangrijk wekelijks je gewicht bij te houden om te zien of de het dieet nog steeds voldoende werkt of moet worden bijgesteld.
  9. In het dieet is het belangrijk dat je je goed houdt aan de 3 maaltijden op een dag en hier een regelmaat in hebt.
  10. Naast het dieet houden kun je natuurlijk niet zonder beweging: zorg ook dat je dagelijks minimaal 30 minuten tot 60 minuten in beweging bent! (ook ten gunste van een soepele stoelgang) 
  11. Daarnaast is begeleiding van de dietist zeer van belang om te monitoren of je geen lichamelijke klachten krijgt zoals bijvoorbeeld darmproblemen of problemen in motivatie. De mensen uit de onderzoeken die het beste resultaat bereikten, hadden langdurige begeleiding.
  12. Zodra je op gewicht bent, wordt de hoeveelheid koolhydraten geleidelijk opgevoerd, waarbij goed in de gaten wordt gehouden of je gewicht stabiel blijft. 

Val je onder de doelgroep en spreekt het dieet je aan? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Contact en afspraak