Diabetes, hypertensie, hypercholesterolemie

Diabetes, een hoog cholesterol of een hoge bloeddruk?

Een diagnose diabetes, hoog cholesterol of hoge bloeddruk kan veel impact hebben op je leven. In een aantal gevallen zal de arts medicijnen voorschrijven. Maar in alle gevallen zal de arts aandringen op een gezonder leef- en eetpatroon. Zelfs als de aandoening erfelijk is. Want een gezond leefpatroon kan de klachten aanzienlijk verminderen. Maar het aanleren ervan vergt wel tijd, energie en aandacht. Daarom coachen de diëtisten van DieetPlaneet je persoonlijk en intensief, tot je nieuwe gedrag vanzelfsprekend is geworden.

Persoonlijk voedingsplan

Wat voor jou de eerste stappen naar een gezonder leefpatroon zijn, bepalen we op basis van een intake. We kijken naar eventuele medicatie en maken een persoonlijk voedings- en beweegadvies.

Diabetes

De voedingsadviezen bij diabetes zijn tegenwoordig een stuk leefbaarder dan vroeger. Zo is het bijvoorbeeld niet nodig om alle suikers weg te laten. Een gezond, gevarieerd en regelmatig eetpatroon met de juiste vetten is veel belangrijker. Net als een gezond gewicht en een gezonde buikomvang. Bij een gewicht van 100 kilo geeft 5 kilo afvallen al gezondheidswinst. En bij een gewicht van 70 kilo, heeft 3,5 kilo al effect. Tijdens de voedingsbegeleiding gaan we in op vragen die veel mensen met diabetes hebben:

  • hoeveel suiker mag ik nog wél?
  • hoe kan het dat mijn suikers te hoog blijven, terwijl ik goed eet?
  • moet ik perse voor diabetesgebak kiezen en mag ik nog wel bananen?
  • rijst, aardappelen en pasta: wel of niet?
  • ik wil wel minder eten, maar hoeveel minder?

In een jaar tijd ben ik 25 kilo afgevallen. En wat misschien nog wel mooier is: ik hoef geen diabetesmedicijnen meer te gebruiken!

Rea, 55 jaar

Toen ik hoorde dat ik diabetes had, raakte ik in paniek. Ik stopte helemaal met rijst en suikers en at crackers in plaats van brood. Eerst viel ik snel af, maar ik hield het niet vol. Ik kreeg een terugslag en ging veel snoepen; niet goed voor mijn suikers. Mijn huisarts verwees me naar DieetPlaneet. Dankzij mijn diëtist weet ik nu dat ik niet zo overdreven streng hoef te doen en heb ik een weg gevonden die voor mij goed te doen is. Gelukkig. Want mijn bloedsuikers zijn nu in orde, ik voel me goed en ik kom langzaam maar zeker op een gezonder gewicht.

Jan, 57 jaar

Hoog cholesterol

Een hoog cholesterol kan erfelijk zijn, maar ook veroorzaakt worden door een ongezonde leefstijl. Nu kiest niemand daar bewust voor, maar de enorme keuze in eten tegenwoordig en onwetendheid over ingrediënten, zorgt dat je vaak ongezonder eet dan je denkt. Daarom geeft DieetPlaneet je voedingsadvies. Bijvoorbeeld: niet alle vetten zijn slecht. De diëtisten vertellen je welke je wel mag en hoeveel. Bak bijvoorbeeld in olie, in plaats van boter.

Toen bleek dat mijn cholesterol te hoog was, moest ik van de dokter naar een diëtist. Het werd DieetPlaneet want daar hebben ze ook verstand van de Marokkaanse keuken. Ik weet nu dat ik toch niet zo gezond leefde als ik dacht. We zijn nu een paar maanden verder en met resultaat: mijn cholesterol is een stuk beter en de dokter is tevreden. En ik ook!

Youssef, 34

Hoge bloeddruk

Net als bij diabetes of een hoog cholesterol, zorgen ook bij een hoge bloeddruk een paar aanpassingen in het voedingspatroon al voor verbetering. Je werkt aan:

  • verminderde zoutinname
  • grotere vezelinname
  • een kleine gewichtsafname

Je diëtist helpt je hierbij en geeft persoonlijk voedingsadvies zodat je dit op een eenvoudige manier voor elkaar krijgt.
Op basis van een intake maken we een persoonlijk voedingsadvies. Daarbij kijken we ook naar je leefstijl. Want beweging, ontspanning en slaap zijn essentieel voor een gezond lichaam en een gezonde bloeddruk.

Mijn huisarts constateerde dat mijn bloeddruk te hoog was en verwees me naar een diëtist. Ik ben online gegaan. De site van DieetPlaneet sprak me het meeste aan. Daar kreeg ik een intake en voedingsadvies. Omdat ik wisseldiensten heb en onregelmatig leef, dacht ik altijd dat gezond eten voor mij niet echt mogelijk was.Maar het blijkt prima te kunnen! Ik weet nu dat je regelmaat kunt creëren, bijvoorbeeld door altijd om de 2 uur iets te eten. Ik neem fruit mee en laat de kroketten vaker staan. Maar niet altijd hoor, want zo af en toe mag dat best van mijn diëtist.

Frederik, 49

Je bent van harte welkom op een van onze praktijklocaties.

Contact en afspraak