De overgang is een intense fase in het leven van een vrouw. De samenstelling van je lichaam verandert, waardoor je opeens sneller aankomt. Je kunt last krijgen van opvliegers – overdag en ’s nachts – en ook botontkalking is een vaak voorkomende klacht. Gelukkig verminder je de klachten eenvoudig met de juiste voeding.

We weten steeds meer
Er is de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar de klachten die bij de overgang horen. Daardoor weten we steeds meer over de oorzaken en, misschien nog wel belangrijker, de voedingsstoffen die de klachten kunnen verminderen.
De overgang is voor elke vrouw anders. De diëtist van DieetPlaneet onderzoekt waar jouw lichaam in deze fase behoefte aan heeft, stelt een plan op maat samen en coacht je naar een nieuw leefpatroon.

Drie veel voorkomende overgangsklachten zijn:

je wordt zwaarder
In de overgang neemt je spiermassa af, waardoor je minder energie verbruikt. Als je dan wel dezelfde hoeveelheid blijft eten als vroeger, kom je aan. Gelukkig hoef je niet drastisch te minderen. Kleine aanpassingen in je leefstijl kunnen gewichtstoename al voorkomen.
je krijgt last van opvliegers
Ineens heb je het bloedheet en loop je rood aan. Om niets. Dat kan heel ongemakkelijk zijn. Op je werk, maar ook als je probeert te slapen. Opvliegers, want dat zijn het, ontstaan door schommelingen in je oestrogeenpeil. Gelukkig zijn er voedingsmiddelen waarmee je je hormoonhuishouding kunt beïnvloeden.
botontkalking
Ook bij botontkalking spelen oestrogenen een belangrijke rol. Ze beschermen je botten namelijk. Als je minder oestrogenen aanmaakt, neemt de bescherming af en krijgen je botten behoefte aan iets extra’s. Denk aan calcium en vitamine D. Die behoefte start al vóór de overgang. DieetPlaneet helpt je met het samenstellen van een gevarieerd eetpatroon voor sterkere botten.
 

Jet, 58 jaar
“Zo rond mijn 52e kreeg ik regelmatig opvliegers, sliep ik slecht en was ik vaak geïrriteerd. En erger nog: ik begon snel aan te komen. Na 5 kilo vond ik het genoeg en stapte ik naar de diëtist. Zij keek kritisch naar mijn eet- en drinkgewoonten en gaf me een plan op maat. Dat heeft z’n vruchten afgeworpen: ik kom niet meer aan en ben nu zelfs wat aan het afvallen. Mijn opvliegers zijn minder geworden, ik slaap ook weer lekkerder en ben beter te genieten. Gelukkig! Ik kan er nu veel meer in berusten. Het is gewoon een nieuwe fase. En ik heb zelf invloed op de consequenties.’

 
 

Contact en afspraak